LUWTEN, de groep rond liedschrijver Tessa Douwstra, bracht op 13 oktober 2017 haar zelfgetitelde debuutalbum uit. De eigenzinnige folkliedjes, met gevoel voor klank en ruimte voor elektronica, worden geprezen door internationale muziekcritici en maakten LUWTEN één van de veelbelovende nieuwkomers op Noorderslag 2017.


Met LUWTEN geeft Tessa Douwstra zich eindelijk de ruimte die ze nodig heeft. Weg van druk en drukte. Op zoek naar de ultieme plek waar het enkel draait om de noodzaak ’s avonds iets te hebben gecreëerd wat er die ochtend nog niet was.

Voor het debuutalbum werkte LUWTEN samen met percussionist en producer Frank Wienk (BINKBEATS). De reden dat het totale maakproces uiteindelijk een periode van ruim twee jaar overspant is terug te vinden in de detailverliefdheid die de plaat kenmerkt. Een uit de verte opdoemend ruisje, een catchy refrein, een uitgesponnen piano-intro en dat alles rondom Tessa Douwstra’s kenmerkende stem.

Backstage zaal Roma (Borgerhout) is waar we de sympathieke Tessa ontmoeten, om in te zoomen op het album en het nakende concert diezelfde avond.

De groepsnaam Luwten, een verwijzing naar het woord luwte (beschut)?

Luwte is op zich een mooi Nederlands woord, evenals het uitzicht. Het meervoud Luwten vond ik er grappiger uitzien. De naamgeving klopte ook bij wat ik al had verwezenlijkt en waar de muziek ontstaan was. De uitstraling van de naam geeft uitstraling aan wat voor muziek we maken.

Je maakt je ook sterk voor de verlegen mens. Hoe is die gedachte ontstaan?

Wereldwijd is de trend dat iedereen ‘luider’ moet zijn dan iemand anders. Ik ben van mening dat het niet per se nodig is om altijd een punt te willen maken. Voor mij is het een geruststellende gedachte, ik hoef helemaal niet luider of hoger te zingen dan iemand anders om iets te zeggen te hebben.

Er is oog voor detail in het album.

Juist en het is niet zo dat mensen alleen maar dingen horen, als je het harder aan ze vertelt. Als je zegt, deze muziek is om zittend te beluisteren met een hoofdtelefoon, met je ogen dicht, dat kan ook heel goed werken.

Het maken van het album duurde zo’n 2 jaar, een lange periode of misschien o te kort?

Met mijn vorige band Orlando heb ik een album gemaakt in een heel korte periode. Maar daar ontstond ook de behoefte om over de opname langer te gaan doen. Het eerste materiaal voor dit album schreef ik in 2014, dus niet gedwongen en snel afmaken.

Ook de cd cover hengelt naar een diepere boodschap, je lijkt te zweven boven de vloer.

Sterker nog, ik zweef boven het plafond, de ruimte is omgedraaid. Het symboliseert de gedachte, dat je op één plek kan blijven staan, maar het op een andere manier kan bekijken. Je moet dus niet altijd op zoek gaan naar andere plaatsen. De liedjes ‘Difference’ en ‘ Elements Of Surprise’ omvatten deze gedachte. Vandaar de afbeelding van een omgedraaide ruimte op de hoes, zodat je eerst 2 keer moet kijken om juist te zien wat er gebeurt. Het zweven kun je op allerlei manieren interpreteren.

Waar komt deze muziek het best tot zijn recht? Er sluipen veel details in, die best opgemerkt worden.

De muziek komt vooral aan bij mensen die weten wat ze verwachten van het optreden en die bewust een kaartje gekocht hebben. Mensen moet vooral zin hebben in onze muziek, of het nu binnen of buiten is, speelt geen rol. Zo speelden weop Into The Great Wide Open ’s morgens in een bos , en dat was prima.

Het nummer ‘Over my head’ introduceert een superlange piano sound. In studio Joneski speelden jullie met een 5 tal piano’s.

Het was een idee van de toenmalige toetsenist, zijn vader heeft een pianowinkel. Toen stelde ik me de vraag: kunnen we niet iets doen met de piano’s in die winkel? In het lied komen zoveel partijen aan bod, wat we nooit live kunnen spelen. Als we het speelden , was het ook altijd net iets anders, er waren een aantal improvisatiemomenten, waarbij je op elkaar moet reageren.

In ‘Over my head’ zing je ‘ I’m afraid of tomorrow’.

Ik ben niet bang voor de toekomst, maar ik kan wel soms dagen hebben dat ik geen zin heb in morgen omdat ik het heel spannend vind of dat ik iets spannend ga ondernemen. In dit lied heb ik het over het feit dat het soms overloopt, en dat je het beter even kunt laten liggen. Ik ben niet bang van de wereld maar ik heb er wel zin in om er iets mee te doen.

Heb je bepaalde muzikale invloeden ondergaan?

Ik heb vooral veel contact met Nederlandse muzikanten en verder vind ik artiesten boeiend die zich steeds trachten te vernieuwen.

Het album spoort aan tot verbeelding, zou je die verbeelding zelf kunnen vertalen in een schilderij of andere kunstvorm?

Stiekem op mijn pc maak ik wel eens videoclips, ik breng ze niet uit vermits ik ze niet goed genoeg vind. Ik werk wel graag met beeld en bij sommige liedjes heb ik wel een voorstelling in gedachten. Mijn muziek zal ongetwijfeld tot de verbeelding spreken. Indien ik veel geld zou hebben, zou ik kunstenaars inhuren om hierop in te spelen. In de binnenhoes zit een afbeelding van papier, en in combinatie met lijnen kan je het van 2 kanten bekijken.

4 maart spelen jullie in Londen, hoe raakten jullie verzeild in de line-up aldaar?

We gaan nu op een event spelen van Communion, een label en concertpromotor in Londen en zij legden contact met mijn management. Het zijn events met andere bands, in Arts Club Nothing Hill en in The Lexington café.

Hoe benader je het publiek?

Wanneer je tussen de songs begint te praten, zit je ineens in een heel andere rol, dan moet je op een heel andere manier vermaken, of kan je plotseling iets ‘dom’ zeggen. Ik probeer niet teveel te praten want mensen komen voor de muziek.

Binnen enkele uren staan jullie hier op het podium, wat staat er nog geprogrammeerd op die enkele uren?

Vooraf ga ik niet teveel praten met mensen en in de zaal hangen. Ik bekijk ook geen voorprogramma’s, indien wijzelf hoofdact zouden zijn. Vanaf nu heb ik nog 1 interview en dan is het opbouwen en soundchecken, eten. Tijd vliegt.

In ‘We talk’ hoor ik wat bizarre achtergrondgeluiden, hoe kwamen ze tot stand?

Er zitten wel wat gekke dingen in. Na het eerste refrein hoor je een eend, heel hard, het zat in de opname, die hoorde je door de studiomuren heen. Het drumnoise-stuk ontstond wanneer ik bij mijn moeder op zolder werkte. Er stond een oud drumstel van mijn broertje en toen heb ik veel geluid gemaakt op het drumstel, daarna werd dit door de tapemachine gehaald.

‘Go Honey’ is reeds een groot succes.

Het is een overzichtelijk liedje. De melodie blijft goed hangen, de tekst is heel simpel en qua sound is het toch iets anders. Als we dit nummer soundchecken ,is er altijd wel een technicus die dit nummer nafluit.

In Indifference zing je “It’s a matter of time”. Word hier de tijd in kaart gebracht?

Het gaat over als je ergens niet in eerste instantie op reageert, het verwijst misschien weer naar het verlegen zijn. Het betekent niet dat het je niets kan schelen, maar dat dat betekent dat je daar goed zou willen over nadenken. Het gaat er niet om wat er nu gebeurt, het gaat erom dat het wat meer tijd nodig heeft.

Het album is gereleased 13 oktober 2017, zijn de nummers verder uitgegroeid door ze live te spelen?

Live ben je sowieso beperkt door het materiaal waar je maar over beschikt en door de techniek, wat ik op zich wel leuk vind. Dat muziek altijd weer nieuw aanvoelt , als je met mensen gaat samenspelen. In de studio doe ik veel zelf en nu speel ik samen met andere mensen en met spullen die net in ons busje passen. In een studio heb je alle tijd en meer materiaal. Live kun je aan de haal gaan met de muziek, je kan sommige dingen luider of langer spelen. Dit materiaal spelen we nu zo’n 2 jaar en het ontwikkelt steeds verder. Ondertussen zijn we aan nieuw materiaal aan het werken. Ik vind het belangrijk om steeds jezelf te blijven uitdagen.

Nieuw materiaal, over een jaar of twee dan ?

Het is niet zo dat muziek er snel moet zijn. De mensen hebben vooral zin in goeie muziek en de tijd is op zich dan niet zo belangrijk.

Die avond geniet het publiek zichtbaar van Luwten, een publiek dat blijkbaar weet waarom ze gekomen zijn.

www.luwten.com

  • 22 February 2018 - Trefpunt, Gent (BE)
  • 04 March 2018 -Notting Hill Arts Club, London (UK)
  • 07 March 2018 - The Lexington, London (UK)
  • 08 March 2018 - Het Depot, Leuven (BE)
  • 22 March 2018 - Café Café, Hasselt (BE)
  • 30 March 2018 - Fluor, Amersfoort (NL)
  • 07 April 2018 - PUUR, Gebouw-T, Bergen Op Zoom (NL)
  • 20 April 2018 -Ancienne Belgique, Brussel (BE) support Faces on TV
  • 27 April 2018 - Oranjepop, Nijmegen (NL) Free
  • 26 May 2018 - Sniester, Den Haag (NL)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Luwten
Meer over