Radio 1-campagne voor heldere communicatie krijgt verlengstuk bij de Vlaamse overheid

Begin 2015 startte het Radio 1-programma Hautekiet met de Heerlijk Helder-campagne. Doel: recht maken wat krom is in de vaak nodeloos onbegrijpelijke communicatie van politici, juristen, overheidsdiensten, banken, dokters en musea. #HeerlijkHelder werd een begrip. Luisteraars stuurden massaal veel voorbeelden van onheldere taal in, die door het Heerlijk Helder-panel onder handen werden genomen.

Met succes: sindsdien is bijvoorbeeld het aanslagbiljet van de personenbelasting een pak duidelijker geworden en schrijft de politie pv's in mensentaal. Maar nu begint ook de Vlaamse overheid met een interne campagne Hou je taal Heerlijk Helder. Met die campagne wil de overheid al haar medewerkers warm maken voor klare en duidelijke communicatie.

Vanochtend gaf minister-president Geert Bourgeois tijdens de Heerlijk Helderdag in het Vlaams Parlement het startschot voor de Heerlijk Helder-campagne van de Vlaamse overheid. De dag startte met een live-uitzending van Hautekiet. Daarna maakte minister-president Bourgeois de acties bekend die de Vlaamse overheidsdiensten dit jaar ondernemen om hun communicatie begrijpelijker te maken. Samen met tweehonderd genodigden engageert de minister-president zich om ambassadeur voor Heerlijk Helder te zijn.

Maar de actie gaat verder dan dat. Alle geledingen van de Vlaamse overheid formuleren voor 2018 minstens één doelstelling rond Heerlijk Helder. Die doelstellingen werden tijdens de Heerlijk Helderdag officieel bekendgemaakt en zijn ook te raadplegen op de website heerlijkhelderetaal.be. Eind dit jaar volgt een evaluatie van de inspanningen die de Vlaamse overheidsdiensten hebben geleverd.

Ook de VRT, die aan de wieg stond van het project, wil zich blijven engageren voor helder, correct en toegankelijk taalgebruik. Paul Lembrechts, gedelegeerd bestuuder van de VRT, gaf toelichting bij de acties die de VRT onderneemt om helderder te communiceren:

"We willen onze berichtgeving nog helderder en toegankelijker maken voor een nog grotere groep mensen in Vlaanderen. In de zomer van 2017 hebben we onze radio- en tv-journaals laten doorlichten door Wablieft. Zij slagen er als geen ander in nieuws voor laaggeletterden te maken, zij weten hoe je een ingewikkelde boodschap toegankelijk maakt. De conclusie: we doen het al behoorlijk goed, maar we gebruiken nog veel moeilijke woorden en leggen die niet altijd uit. Onze journalisten worden nu door de specialisten van Wablieft gecoacht."

Intussen werd ook KLAAR gelanceerd. Met KLAAR legt VRT NWS actuele onderwerpen uit aan jongeren uit de eerste en tweede graad van het middelbaar onderwijs. KLAAR staat niet alleen voor ‘kant-en-klaar’ materiaal dat de leraar zomaar in de klas kan gebruiken. Het staat ook voor ‘helder uitgelegd’, op het niveau van tieners.

Daarnaast zet VRT NWS ook meer in op ‘Explainers’, korte bijdragen waarin een begrip of verschijnsel wordt uitgelegd. Er staan uitlegvideo’s op de website van VRT NWS, maar ook op VRT-jongerenzender MNM geeft de nieuwslezer geregeld meer uitleg bij een complex begrip.

Ook intern zal de VRT actie voeren en de medewerkers oproepen om te werken volgens de principes van Heerlijk Helder. Zo start de omroep binnenkort onder andere met Heerlijk Heldere tips van de Taaladviseur.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: