Deze week strijkt Cinema Canvas neer in Sint-Truiden, meer bepaald in de vroegere vliegtuigloods 66 in Brustem. Xander De Rycke presenteert er alweer drie topfilms, gekozen door bekende cinefielen:

  • Woensdag 9 augustus: Casino (de keuze van Michaël Roskam)
  • Donderdag 10 augustus: La grande bellezza (de keuze van Amira Daoudi)
  • Vrijdag 11 augustus: Les vacances de Mr. Hulot (de keuze van Frank Van Passel)

De gasten leiden hun keuzefilm telkens in, samen met Xander De Rycke en een andere filmexpert. De film en het gesprek vooraf zijn ook te zien op Canvas en vrtnu.be. De toegang is gratis, maar je moet wel reserveren via canvas.be. Er zijn nog enkele plaatsen vrij.

Woensdag 9 augustus: Casino - De keuze van Michaël Roskam

“Casino is eigenlijk een biopic. En daar is Scorsese top in: een gefictionaliseerd portret van maken van een straf personage dat echt bestaan heeft. Zoals in Casino, maar ook Raging Bull, Goodfellas, Wolf of Wall Street...”
Michaël Roskam

Michaël Roskam

Wie had ooit gedacht dat een in het Truiens dialect opgenomen drama in het milieu van de lokale hormonenmaffia zo’n internationaal appeal zou hebben? Michaël Roskam zelf, vermoeden we, en gelijk had hij: Rundskop, notabene zijn eerste langspeelfilm, was meteen een bullseye. De film gooide kritisch en commercieel hoge ogen én opende, via een Oscarnominatie, de poorten van Hollywood voor Roskam én hoofdrolspeler Matthias Schoenaerts. Voor opvolger The Drop kon Roskam dan ook rekenen op de crème de la crème: op Schoenaerts en zijn vaste cameraman Nicolas Karakatsanis, maar ook op Tom Hardy, en wijlen James Gandolfini, naar een scenario van de onvolprezen Denis Lehane. Dit najaar komt Roskam met La Fidèle, over de onmogelijke liefde tussen een Brusselse gangster - Schoenaerts, wie anders? - en een racepilote van rijke komaf (Adèle Exarchopoulos, van La Vie d’Adèle).

Cinema Canvas ontvangt de regisseur in zijn heimat Sint-Truiden voor een avondje onder gangsters: zijn keuzefilm is Casino (1995) van Martin Scorsese.

Hij praat erover in het inleidende gesprek met gastheer Xander De Rycke en collega-filmkenner Anke Brouwers (filmdocente Universiteit Antwerpen en KASK Gent).

Casino

Casino is een misdaaddrama van Martin Scorsese met o.a. Robert De Niro, Sharon Stone, Joe Pesci, en James Woods

De maffiosi Sam ‘Ace’ Rothstein en Nicky Santoro verhuizen in de jaren zeventig naar Las Vegas. Ze nemen er met geweld de casinowereld in handen. Maar wie heel hoog klimt, kan ook diep vallen. De flashy, geldbeluste femme fatale Ginger, de bergen geld en hopen drugs helpen daar een handje bij.

Sinds de jaren zeventig maakte Martin Scorsese een onwaarschijnlijk aantal topfilms met Robert De Niro, die vaak angstaanjagende antihelden neerzet: Mean Streets (1973), Taxi Driver (1976), New York, New York (1977), Raging Bull (1980), The King of Comedy (1983), Goodfellas (1990), Cape Fear (1991).

Voor Casino verhuist de tandem van New York naar Las Vegas. Scorsese is hier op de absolute top van zijn kunnen. Zijn vaste monteur Thelma Schoonmaker last de weelderige casinobeelden vol drugs en geweld heerlijk strak aan elkaar, op rock ’n roll van The Rolling Stones. Naast De Niro spatten de gewelddadige Joe Pesci en de ravissante Sharon Stone van het scherm. Stone won een Golden Globe voor haar beste rol ooit.

Locatie: Loods 66, Lichtenberglaan Brustem / Sint-Truiden | Deuren om 20.00, start om 21.40 u
Uitzending op Canvas: vanaf 21.55 u.

Donderdag 10 augustus: La grande bellezza - De keuze van Amira Daoudi

Amira Daoudi

Amira Daoudi zelf is misschien niet zo bekend, maar haar werk kennen we allemaal: ze maakte de affiches voor heel wat spraakmakende Vlaamse films van de afgelopen jaren : Rundskop, The Invader, Home, D’Ardennen, you name it. Het begon allemaal toen ze de jonge regisseur Gust Van Den Berghe ontmoette, die aan het RITCS regie studeerde toen zij op Sint Lukas grafiek volgde. Haar poster voor zijn film Bluebird lanceerde haar carrière en vandaag is ze de meest gevraagde affiche-ontwerpster van België. Haar keuzefilm voor Cinema Canvas is het nostalgische melodrama La grande bellezza van Paolo Sorrentino.

Voor de voorstelling praat ze over de film met Gertjan Willems (filmhistoricus Universiteit Gent) en gastheer Xander De Rycke.

La grande bellezza

La grande bellezza is een film van Paolo Sorrentino uit 2013 met o.a Toni Servillo, Carlo Verdone, Sabrina Ferilli en Carlo Buccirosso

Jep Gambardella is een knappe man, een onweerstaanbare verleider en een succesvolle celebrityjournalist. Lang geleden schreef hij een roman die op veel lof werd onthaald. Maar na dat vroege succes dompelde hij zich onder in het mondaine nachtleven van Rome en een tweede boek is er nooit gekomen. Nu is Jep 65 geworden en denkt hij met enige weemoed en verbittering terug aan zijn verloren jeugd. Hij besluit zijn leven een nieuwe wending te geven en op zoek te gaan naar de echte zin en schoonheid van het leven.

Met La grande bellezza brengt Paolo Sorentino een stijlvolle ode aan de eeuwige schoonheid en de zoete decadentie van Rome. Tegelijk is de film ook een eerbetoon aan het werk van voorgangers die hetzelfde hebben gedaan, in de eerste plaats Federico Fellini en diens La dolce vita. De film werd alom bejubeld en won onder meer de Oscar voor Beste buitenlandse film, de Golden Globe voor Beste buitenlandse film én de BAFTA voor Beste anderstalige film. Als kijker word je overrompeld door de beeldenpracht van de Romeinse architectuur, kunstschatten en panorama’s, maar ook door de soundtrack, die discobeats uit de eighties combineert met klassieke composities van onder meer Bizet, Poulenc, Arvo Pärt en Zbigniew Preisner

Hoofdrolspeler Toni Servillo werd bekroond met de prijs voor de Beste acteur op de European Film Awards en de David de Donatello Awards. Beide prijzen had hij eerder ook al gekregen voor zijn vertolking van politicus Giulio Andreotti in Il Divo (2008), eveneens geregisseerd door Paolo Sorrentino.

Locatie: Loods 66, Lichtenberglaan Brustem / Sint-Truiden | Deuren om 20.00, start om 21.40 u
Uitzending op Canvas: vanaf 22.05 u.

Vrijdag 11 augustus: Les vacances de Mr. Hulot - De keuze van Frank Van Passel

Het is een film waarnaar je terugkeert, zoals je naar een favoriete vakantiebestemming terugkeert. Je ziet de personages op ’t einde naar huis gaan, maar je weet gewoon dat ze volgend jaar terugkomen, en je voelt dat jij daarbij wil zijn. En dat kan - door nog eens naar de film te kijken.”
Frank Van Passel

Frank Van Passel

In 1995, toen de Vlaamse film nog een teer plantje was, schonk Frank Van Passel ons het frisse Manneken Pis, waarin een hartverscheurende Frank Vercruyssen verliefd wordt op tramconductrice Antje de Boeck. De film veroverde harten en prijzen in binnen-en buitenland. Van Passel maakte daarna onder andere de Elsschotverfilming Villa Des Roses, de veelbesproken series Terug naar Oosterdonk en De smaak van De Keyser, en de langspeelfilm Het varken van Madonna, waarin Kevin Janssen mechanische bevruchtingsvarkens probeert te slijten in la flandre profonde.

Naast regisseur is Van Passel ook één van de grootste producenten van ons land. In de jaren negentig nam hij samen met vijf vrienden het lot in eigen handen, en richtte hij Roses Are Blue op, inmiddels uitgegroeid tot Caviar, een internationaal productiehuis met filialen in Brussel, Amsterdam, Londen, Los Angeles, Madrid en Parijs. Vandaag is de tijd gekomen om andere horizonten op te zoeken: met Tabula rasa, de nieuwe Eén-reeks neemt hij voorlopig afscheid van zijn job als producent.

In Cinema Canvas duiken we met Van Passel in de wereld van Jacques Tati, via de heerlijke zomerfilm Les vacances de Mr. Hulot. Frank Van Passel: “Ik zou tegen de mensen willen zeggen: kijk naar de film, geniet, en stap nadien in je auto. En rij naar Frankrijk, naar Saint-Marc-sur-Mer - de plek ligt er nog net zo bij als toen Tati er gefilmd heeft.”

Waarom het zo’n fantastische film is, vertelt hij in het inleidende gesprek met Lisa Colpaert (filmwetenschapper University of the Arts in Londen en programmator bij Cinea) en gastheer Xander De Rycke.

Les vacances de Mr. Hulot

Les vacances de Mr. Hulot is een komische film van Jacques Tati uit 1953, met o.a. Jacques Tati zelf, Nathalie Pascaud, Lucien Frégis en Louis Pérault.

Monsieur Hulot is een ouderwetse man, die niets begrijpt van de wereld om zich heen. Hij bedoelt het allemaal goed, maar door zijn onhandigheid stuurt hij overal alles in de war. Zijn verblijf in Hotel de la Plage zorgt dan ook voor flink wat opschudding bij de badgasten.

Jacques Tatis eerste langspeelfilm Jour de fête (1949) was een internationaal succes. Tati zelf speelde postbode Jacques, die in een klein Frans dorpje de moderne, efficiënte methoden van de Amerikaanse posterijen wil doorvoeren. Die ironische kijk op de moderniteit staat ook centraal in zijn latere films, zoals opvolger Les vacances de Mr. Hulot. Daarin neemt hij de toen nagelnieuwe vakantie- en vrijetijdseconomie op de korrel.

Tati speelde opnieuw de hoofdrol, nu een ander slapsticktype: de goed menende slungel Mr. Hulot. Als een Mister Bean avant la lettre creëert die onbewust chaos waar hij ook verschijnt, waarna hij uit beeld verdwijnt en de gebakken peren aan anderen laat. Hij is een stuntelend anachronisme dat lijkt ontsnapt uit de stille film. Les vacances de M. Hulot heeft dan ook weinig dialoog, ten voordele van een heerlijke saxofoonscore. Tati speelde Hulot daarna in elk van zijn films, zoals Mon oncle (1958) en Playtime (1967).

Locatie: Loods 66, Lichtenberglaan Brustem / Sint-Truiden | Deuren om 20.00, start om 21.40 u
Uitzending op Canvas: vanaf 21.55 u.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over