Eerste vinyl uitgave van Duitse componist Pachelbel gepland juni 2018

Zet een uniek instrument, een gepassioneerde muzikant, een analoge opname en een succesvol YouTube-kanaal met meer dan 13.000 YouTube-abonnees samen en je krijgt Authentic Sound, opgericht door muzikant Wim Winters. Een bedrijf en muzikant met pit dat bij elk muziekstuk focust op details en innovatie, een visie die leidde tot een eerste succesvolle start. Deze lijn wordt doorgetrokken bij de huidige en aankomende projecten, waarbij als eerste de vinyluitgave van de opname van ‘Hexachordum’ van de Duitse componist Johann Pachelbel op clavichord. Officiële lancering van de plaat is in juni. Muziekfans kunnen echter via de voorverkoop hun kopie al reserveren op de website.

Ontmoet oprichter en visionair van Authentic Sound: Wim Winters

Wim Winters, afkomstig uit België en wonende te Hechtel-Eksel, legde reeds een lange weg af in de muzieksector. Zijn passie en toewijding voor het orgel, de piano en het clavichord leidde tot verschillende successen en de start van het merk Authentic Sound.

Alles begon in 1983 tijdens kerstavond, toen Wim een elektrisch orgel cadeau kreeg van zijn ouders. Hij was meteen verkocht door het instrument, wat het begin werd van een succesvolle muziekcarrière. In 1998 studeerde Wim dan ook af met Grote Onderscheiding aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam, waar hij onder andere lessen volgde bij Jacques van Oortmerssen (orgel) en Willem Brons (piano).

In het begin van Wim zijn carrière lag de focus voornamelijk op het bespelen van het orgel en de 19de -eeuwse Erard-piano. Dit veranderde allemaal in 2008 toen Joris Potvlieghe hem een prachtige, nieuwe clavichord toonde dat gemaakt was in de Saksische stijl: een eerste indruk die zo sterk was dat hij onmiddellijk aan Joris vroeg om een clavichord voor hem te maken. Sinds hij zijn eigen “n°35” van midden 2009 speelde op clavichord, veranderde zijn muzikale focus volledig. Voor het eerst kon hij twee belangrijke muziekperiodes samenbrengen die voordien niet vaak werden verbonden: muziek van vóór en na 1750. Deze focus leidde tot een nieuwe benadering van muziek van Bach tot Beethoven. In zijn eigen woorden:

"Het clavichord is een uniek 'platform', aangezien het instrument, meer dan we vandaag zouden denken, het belangrijkste klavierinstrument was voor alle 'Duitse' 18e-eeuwse componisten, variërend van (vóór) Bach, tot zijn zonen en studenten, tot Haydn, Mozart en zelfs een jonge Beethoven."

Het clavichord inspireerde Wim om een volgende stap in zijn carrière te maken en het merk Authentic Sound op te starten. Zoals hij verklaart:

"De naam 'Authentic Sound' werd voor het eerst gekozen in 2012. Ik geloofde dat het clavichord-instrument, zo belangrijk als dit instrument in de hele 18e eeuw was, wat extra hulp kon gebruiken in de huidige concert- en opnamescène. De term 'Sound' geeft het geluid van het clavichord weer. Het woord 'Authentic' klemt zich vast aan zijn stem; wat authentiek is in elke betekenis van het woord. En zo werd het Authentic Sound."

Zo ontstond het merk Authentic Sound en zou het later in 2014 leiden tot de start van het Authentic Sound YouTube-kanaal van Wim Winters. Het kanaal dient als een plek waar Wim zijn voortdurende reis als muzikant en passie voor musicologisch onderzoek deelt alsook over het beheersen van techniek en de wens om zo dicht mogelijk bij de intentie van de componist te komen. Zoals hij zich afvraagt "10 seconden voordat de Beethoven zijn 5e symfonie begon op te schrijven, wat hoorde hij in zijn hoofd?". En met succes! Het Authentic Sound YouTube-kanaal telt vandaag al meer dan 13.000 abonnees, 600 video's en haalt gemiddeld 130.000 kijkers per maand.

Een nieuw en boeiend project: Johann Pachelbel's Hexachordum Apollinis op vinyl

Een van de nieuwe projecten in 2018 is de eerste lancering van de vinyl/CD-opname van Johann Pachelbel's (1653-1706) Hexachordum Apollinis op clavichord. De lancering is gepland in juni, maar via de voorverkoop kunnen muziekfans vandaag hun kopie al reserveren op de website van Authentic Sound.

De Hexachordum Apollinis, gecomponeerd door Pachelbel in 1699, betekent letterlijk "De zes snaren van Apollo". De bundel bevat zes Arias, de eerste vijf toonaarden die de eerste vijf tonen van een hexachord vertegenwoordigen (D tot A). De zesde Aria, de beroemde Aria Sebaldina, keert terug naar de toonaard van F, maar deze keer in mineur. De titel "Sebaldina" is een verwijzing naar de heilige Sebaldus, de patroonheilige van de Sebalduskirche waar Pachelbel op dat moment organist was. Met zijn Hexachordum demonstreerde Pachelbel zijn unieke vaardigheid om variaties op het hoogste niveau te produceren.

Niet alleen om deze reden moet dit werk een bekende mijlpaal zijn op het gebied van klaviermuziek, ook vanwege de ontwikkeling in stijl, waarbij Pachebel toonsoorten bespeelt die voor die tijd nog bijzonder ongebruikelijk waren

Zoals Wim Winters verklaart:

“Het is onbekend welk type klavierinstrument Pachelbel voor zijn Hexachordum in gedachten had. Het meest duidelijke is dat de variaties werden gespeeld op elk klavier dat beschikbaar was. Om alle zes de aria's op een clavichord te spelen, zou je echter een ongebonden aria nodig hebben, al was het maar omwille van de flexibiliteit van het stemmen. Het is interessant om te weten dat het ongebonden clavichord precies in het gebied en de tijd werd ontwikkeld waar Pachelbel was bij het schrijven van dit werk. Gezien de vele expressieve elementen die Pachelbel gebruikt, geeft het clavichord een antwoord vanwege zijn vermogen om zachter en luider te spelen, en om de toon te beïnvloeden op een manier dat geen enkel ander klavierinstrument kan.”

Het verschil zit in de details: de liefde voor analoge opname en het ontwerp van de plaat

De Hexachordum werd opgenomen van november tot januari 2017/2018 in de eigen woonkamer van Wim Winters, die herbouwd werd vanuit de oude schuur waar zijn vrouw Anja Schouteden opgroeide (en dient als een tijdelijke studio voordat ze een nieuwe bouwen). De grote kamer heeft een uitzonderlijke akoestiek voor opnamen zoals deze. De hoge plafonds, meubels, onregelmatige muren en het veelvuldig gebruik van massief hout creëren een unieke geluidsomgeving voor de twee hypergevoelige Neumann TML170r-microfoons.

Voor de opnames, omarmt Authentic Sound de ‘less is more’ filosofie. De twee Neumann's voeden een duale mono Presonus ADL600 buizenversterker. Dat signaal gaat rechtstreeks naar de bandrecorder, volgens Wim Winters, een van de beste opnameapparaten ooit gemaakt: een Studer A80r. De machine werd in 1981 gebouwd door het beroemde Zwitserse bedrijf en in 2016 teruggebracht naar fabrieksspecificaties op vraag van Andreas Kuhn van Studer Analog Audio Switzerland.

Een vrij uniek samenwerking is die van Wim en Robert Margouleff. Robert, een Grammy-bekroonde geluidstechnicus en vooral gekend om de producties die hij maakte aan het begin van de carrière van Stevie Wonder, kwam via het Authentic Sound YouTube-kanaal in contact met Wim. In meer dan 30 sessies gaf hij zijn advies om de Blumlein-configuratie aan te passen tot het best mogelijke resultaat. Het geluid van het clavichord zoals je zult horen, wordt zo natuurlijk mogelijk vastgelegd, met een zachte aanraking van hout door de kamer.

De kern van het merk Authentic Sound is hun passie voor details en de zorg die ze hebben voor elke stap in een project. Deze toewijding is ook terug te vinden op het ontwerp van de plaat die werd gemaakt in samenwerking met Shelby Lewis. Zoals Wim Winters uitlegt:

“Deze Pachelbel-plaat is de eerste productie van Authentic Sound die wordt uitgebracht met een nieuw ontworpen en fris ogende stijl. Shelby, Anja en ik hadden tientallen telefoontjes in de loop van verschillende maanden om elk detail precies goed te krijgen.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over