Nu de lente in het land is, kan het aftellen naar de zomer beginnen. Wie zomer zegt, zegt festivals. Ook dit jaar is Mechelen the place to be voor muziekliefhebbers en feestbeesten. Na een succesvolle eerste editie worden ook in 2015 alle festivals gebundeld tot één geheel: De Zomer is van Mechelen.

De Zomer is van Mechelen 2014 was een succes. Alles bij elkaar waren er ongeveer 200 000 festivalbezoekers. “Door alle festivals te bundelen onder de koepel en heel wat partners te betrekken leefde de festivalzomer enorm. Ook ver buiten Mechelen wordt het opgemerkt. Onze stad mag zich echt wel een festivalstad noemen. Een vervolg kon dus niet uitblijven. Ook in 2015 gaan we voor de langste gratis festivalzomer”, aldus Kristof Calvo, voorzitter mmMechelen Feest.

Meer DZIVM

Nieuw is dat DZIVM ook inzet op andere uitingsvormen en evenementen. “Centraal staan uiteraard de muziekfestivals, maar we nemen voortaan in de communicatiekanalen ook andere Mechelse evenementen in Mechelen op”, vervolgt Calvo.

De Zomer is van Mechelen is voortaan ook meer dan muziek. Dat is niet toevallig. Cultuurschepen Björn Siffer wil de komende jaren immers vaker de brug slaan tussen cultuur en feest. “Cultuur is altijd een feest en feest is ook cultuur. We willen de lokale cultuursector en de kunstenpartners ook betrekken bij de feestelijkheden. Voor de zomer 2015 ligt het cultureel accent in 2015 op beeldende kunst, met D.Art, Mechelen Muurt en Contour”.

D.Art vormt zoals de traditie dat wil een tandem met de Dijlefeesten. Het openingsfeest van Contour wordt samengebracht met de vrijdagavond van Maanrock, op het plein van het Cultuurcentrum vlakbij de andere podia. Ook Mechelen Muurt, het project van stadsartiest Gijs Vanhee, krijgt een prominente plek in de zomer. Zo worden de festivalbezoekers uitgenodigd om de verschillende muren aan te doen.

Ottertrotter opent

Op de eerste namen voor de affiche is het nog even wachten. Maar de data en locaties liggen nu vast. De opener dit jaar is Ottertrotter, het mondiaal en divers festival, de laatste zondag van juni in het Tivolipark. De Dijlefeesten schuiven immers een weekje op. 2015 is voor hen trouwens een feesteditie n.a.v. 40 jaar Dijlefeesten. En dat moet uiteraard in stijl gevierd worden.

Parkpop blijft de wekelijkse afspraak op donderdag. De formule van vorig jaar blijft behouden: één muzikale act met voor en na de dj’s van Radio Botanique. In juli zijn er ook de twee protocollaire feesten, opnieuw elk in een duidelijk kleedje: Mechelen Zingt op 11 juli en Bal Populaire met Radio Modern op 21 juli, telkens met vuurwerk. Vis-Pop, het festival met jaarlijks een stevige opbrengst voor goede doelen, behoudt zijn plekje midden in de zomer.

Afsluiter en hoogtepunt van De Zomer is van Mechelen is uiteraard Maanrock. Het festival zal opnieuw drie dagen duren. Vier podia maken het geheel: het Groot Podium op de Grote Markt, het Feestpodium op de IJzerenleen, het Klassiek Podium in de tuin van stadsmuseum Hof van Busleyden en het Apart Podium met Mechelse partners, dit jaar op de vernieuwde Botermarkt. De succesnummers van vorig jaar zijn zeker opnieuw van de partij: het danspodium met deck op de IJzerenleen, het klassiek luik en de optredens van de Mechelse Hafabra’s.

Spreiding

Net als vorig jaar worden de locaties van de festivals dus zoveel mogelijk gespreid. “Door de lasten en te lusten te spreiden, en af te wisselen qua pleinen, houden we rekening met de bekommernissen van bewoners, handelaars en horeca. Vorig jaar heeft die spreiding goed gewerkt dus willen we dat behouden”, aldus schepen van lokale economie Wim Jorissen.

De data en de locaties van de belangrijkste festivals op een rijtje:

  • zondag 28.06 Ottertrotter (Tivoli)
  • elke donderdag van 02.07 t.e.m. 27.08 ParkPop (Kruidtuin)
  • vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 juli: Dijlefeesten (Vismarkt en Melaan)
  • zaterdag 11 juli: Mechelen Zingt (Grote Markt)
  • dinsdag 21 juli: Bal Populaire (Grote Markt)
  • zaterdag 8 augustus: Vis-Pop (Vismarkt)
  • vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 augustus: Maanrock (Grote Markt, IJzerenleen, Botermarkt en Hof van Busleyden)

DZIVM 2014 in cijfers

In totaal kon De Zomer is van Mechelen 2014 rekenen op 200 000 bezoekers, waarvan circa 80 000 op Maanrock. Dat was het werk van veel mensen. Tal van nieuwe partners zijn betrokken, bijvoorbeeld Moonshack, Club Kamikaze, Casco Phil en Café Malvine, Radio Modern en de Hafabra’s. In het eerste jaar sloten meteen 350 vrijwilligers zich aan bij de

M-CREW. Voor de festivals van mmMechelen Feest alleen al gaat het om circa 800 mandagen vrijwilligerswerk.

Ook zakelijk was de eerste editie van DZIVM een positief verhaal. Terwijl heel wat kleine en middelgrote festivals verdwijnen, slaagt Mechelen erin om de langste gratis festivalzomer te realiseren. “De Zomer is van Mechelen kan uiteraard alleen maar omdat de stad Mechelen er bewust voor kiest om te investeren in evenementen. Om de zomer waar te maken is ook hard gewerkt aan het beperken van de uitgaven en het versterken van de inkomsten. Met resultaat: de eigen inkomsten, voornamelijk drankopbrengsten en sponsoring, zijn opgelopen tot 60%”, vertelt Kristof Calvo, voorzitter mmMechelen Feest.

Voor de hele DZIVM bedraagt de totale investering 875 000 euro. Dat gaat dan over alles: de programmatie, de productie, de communicatie van alle evenementen, maar ook de steun aan de Mechelse partners en de vrijwilligers en hun organisaties. Maar liefst 60% daarvan, 525 000 euro, wordt gefinancierd met eigen inkomsten. Specifiek voor Maanrock is de verhouding vrij gelijkaardig. De uitgaven werden teruggebracht tot 450 000 euro, waarvan 59% wordt gefinancierd met eigen inkomsten. De nettokost valt zo terug tot 185 000 euro. In 2012, toen Maanrock geen 3 maar 2 dagen was, was dat nog 240 000 euro.

Het is nog heel even wachten, maar weldra staat alle informatie op www.dezomerisvanmechelen.be

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: