Iedereen, van Brussel tot Luik of waar dan ook in België kan vanaf vandaag op ieder apparaat “Afscheid van de taal” van Jean-Luc Godard (winnaar van de Grand Prix op het Cannes Film Festival van 2014) ontdekken.

Door deze unieke manier van beschikbaar stellen, krijgt “Afscheid van de taal” de kans om een breed publiek te bereiken: via het theater of VOD, met de opkomst van digitalisatie komen ook nieuwe manieren van aanbieden tot leven.

Het distribueren via meerdere schermen (ook wel ‘day-and-date’ genoemd) stelt filmliefhebbers in staat om optimaal te genieten van wat digitaal aangeboden kan worden. Zowel in termen als toegang voor kijkers en publiek, als promotie (segmenteren van publiek, delen, synergiën en schaalvoordelen). De missie is om mee te gaan met de ontwikkelingen en evolutie binnen de filmindustrie zodat er direct effect is op de diversiteit van films, combinaties van beperkte oplagen (concentratie van aanbod, rotatie aantal films verhogen, toegang tot publiek verhogen, etc.).

“Er zijn werken die het brede publiek niet bereiken, films die te kwetsbaar zijn om te zien op groot scherm of te klein zijn voor de VOD markt door een gebrek aan middelen. Wij geloven dat dit geen redenen mogen zijn waardoor een film niet gezien wordt. Er zijn films die hun marketing krachten zouden kunnen bundelen waardoor het potentiele publiek beter in kan spelen op deze twee schermen. Het doel van dit experiment is dan ook om distributeurs en hun uitdagingen te ondersteunen door de zichtbaarheidspotentie voor deze films te verhogen en hier adequaat op te reageren, met de steun van de Europese Commissie.” Florence Gastaud, L’ARP Algemeen Afgevaardigde.

De filmtheaters, de eerste toonders van het werk, blijven worden gezien als het hart. VOD is hier nauw aan verbonden. De focus ligt op hoe ze elkaar versterken en wat dus de beste samenwerking tot gevolg heeft, altijd met het doel voor ogen om het publiek het belang en diversiteit van films bij te brengen.

“Vandaag de dag is het niet de uitdaging om zo snel mogelijk of zelfs simultaan films uit te brengen in de zalen en op andere media, VOD voornamelijk. De grootste uitdaging ligt bij de minder commerciële films, de films die hedendaagse onderwerpen aan het daglicht brengen en om die ene weg te laten vinden naar de juiste kamers. Het idee van tijd, het wachten op een film bestaat niet meer in de hoofden van het publiek, Een distributeur moet opnieuw bedenken waar en wanneer een film zijn publiek kan vinden zonder dat dit ten koste gaat van de film en de exposure. VOD, festivals, evenementen … al deze mogelijkheden moeten meegewogen worden voor de release in een bioscoop zodat het publiek de kans krijgt om de film te zien. Het is uiteindelijk acceptabel om zo een nieuwe ruimte en tijd te vinden voor film die los staat van commerciële doelstellingen.” Julien Rejl, Numéro Zéro.

Deze uitzending is onderdeel van SPIDE, een pan-Europees experiment dat wordt ondersteund door de Europese Commissie en gecoördineerd door L’ARP. Het doel is om de voordelen van multimedia distributie voor Europese films, in termen van aanbod, toegang, promotie en de strijd tegen piraterij aan te gaan terwijl ondertussen kennis en kunde wordt opgedaan om de verschillende soorten van gebruik optimaal met elkaar te laten matchen.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: